Treningi

E-treningi

Po treningach

Jesteś tutaj: Strona główna » Artykuły
» Efektywna nauka
Wszyscy powtarzają: "Chcesz mieć lepsze wyniki - ucz się więcej!". Niestety, nie jest to najlepsza rada - daje małe efekty, przy dużych kosztach.
Co więc warto polecić? - Inną radę: "Chcesz mieć lepsze wyniki - ucz się inaczej.
Te same metody prowadzą do tych samych wyników. Zmień więc metody!"
Podstawowe informacje o innych, lepszych metodach, znajdziesz w tych artykułach.
Co więc warto polecić? - Inną radę: "Chcesz mieć lepsze wyniki - ucz się inaczej.
Te same metody prowadzą do tych samych wyników. Zmień więc metody!"
Podstawowe informacje o innych, lepszych metodach, znajdziesz w tych artykułach.
Pamięć robocza
Krzysztof Pietraszek

Pamięć robocza to brama do naszego umysłu. Informacje właśnie przez nią trafiają do naszego magazynu wiedzy, czyli pamięci długotrwałej. Pamięć robocza przechowuje również dane przetwarzane na bieżąco. Także w niej dokonują się podstawowe operacje intelektualne.
Jak działa pamięć?
Krzysztof Pietraszek

Czym jest pamięć? Dzisiaj nie uważamy już, jak starożytni Grecy, że to dar najpiękniejszej z bogiń Mnemozyny.
Czy jest to wewnętrzny zmysł duszy - jak uważano w średniowieczu – trudno powiedzieć. Na pewno pamięć jest podstawą osobowości. Jesteśmy...
Czy jest to wewnętrzny zmysł duszy - jak uważano w średniowieczu – trudno powiedzieć. Na pewno pamięć jest podstawą osobowości. Jesteśmy...
Jak działa mózg
Krzysztof Pietraszek

Mózg składa się z około 100 miliardów neuronów – podstawowych komórek nerwowych. To dzięki nim myślimy, czujemy i działamy. Dwukrotnie więcej jest...
Jak się uczyć ? (1)
Krzysztof Pietraszek

Wprowadzenie takich zmian w swoim uczeniu się, by rzeczywiście chłonąć wiedzę szybciej i skuteczniej, to efekt w 5% wiedzy, 35% motywacji i 60% umiejętności.
Wiedzy jest tu rzeczywiście bardzo mało. Większość potrzebnych informacji z tego zakresu, można znaleźć w popularnych poradnikach.
Ważniejsza jest motywacja. Ocenia się, że tylko 3% populacji jest zdolne do podjęcia i realizowania zmian w tym, co robią. Jedynie 13% pozostałych jest w stanie pójść za tą awangardą. Reszta zna tylko jedną uczciwą receptę na większe osiągnięcia – więcej pracuj!
Dobrym przykładem jest przypadek dziewczyny jednego z moich uczniów. Chłopak ten chciał ją namówić, by razem z nim zapisała się na kurs szybkiego czytania.
Dostał odpowiedź: „Nie mam czasu. Widzisz ile mam lektur do przeczytania!”
Wiedzy jest tu rzeczywiście bardzo mało. Większość potrzebnych informacji z tego zakresu, można znaleźć w popularnych poradnikach.
Ważniejsza jest motywacja. Ocenia się, że tylko 3% populacji jest zdolne do podjęcia i realizowania zmian w tym, co robią. Jedynie 13% pozostałych jest w stanie pójść za tą awangardą. Reszta zna tylko jedną uczciwą receptę na większe osiągnięcia – więcej pracuj!
Dobrym przykładem jest przypadek dziewczyny jednego z moich uczniów. Chłopak ten chciał ją namówić, by razem z nim zapisała się na kurs szybkiego czytania.
Dostał odpowiedź: „Nie mam czasu. Widzisz ile mam lektur do przeczytania!”
Jak się uczyć ? (2) – przedszkole
Krzysztof Pietraszek

Uczniom, a nawet studentom, często powtarzają nauczyciele i rodzice: „Ucz się. Będziesz mieć wyniki, jeśli będziesz więcej się uczyć”.
Do pewnego stopnia ta rada się sprawdza, ale tylko do pewnego stopnia.
Raczej nie da się uczyć więcej niż 16 godzin na dobę. I nie ma to sensu.
Nawet trudno się zgodzić z tym, aby większość swojego czasu przeznaczać na naukę.
Należałoby raczej powiedzieć: „Ucz się inaczej. Takie same działania, to takie same efekty. Poprawisz sposób uczenia się, poprawią się efekty”.
Więc, co i jak poprawić?
Do pewnego stopnia ta rada się sprawdza, ale tylko do pewnego stopnia.
Raczej nie da się uczyć więcej niż 16 godzin na dobę. I nie ma to sensu.
Nawet trudno się zgodzić z tym, aby większość swojego czasu przeznaczać na naukę.
Należałoby raczej powiedzieć: „Ucz się inaczej. Takie same działania, to takie same efekty. Poprawisz sposób uczenia się, poprawią się efekty”.
Więc, co i jak poprawić?
Zadbaj o swoje miejsce nauki
Elżbieta Bogucka

Jeśli często bywa tak, że próbujesz się czegoś nauczyć, ale szybko się dekoncentrujesz lub męczysz (nudzisz ;-)), to znaczy, że powinieneś przeorganizować swoje miejsce nauki.
Spokojnie, nie mam na myśli generalnego remontu i przemeblowania – wystarczy kilka drobnych zmian.
Wprowadź te rady w życie, a twoja koncentracja znacznie się poprawi!
Spokojnie, nie mam na myśli generalnego remontu i przemeblowania – wystarczy kilka drobnych zmian.
Wprowadź te rady w życie, a twoja koncentracja znacznie się poprawi!
Efekt początku i końca w uczeniu się
Krzysztof Pietraszek

Istnieje wiele nieznanych lub mało znanych faktów i zasad, których wykorzystanie bardzo ułatwia uczenie się.
Jedną z takich prawidłowości jest efekt początku i końca. Efekt ten, zwykle, nie jest wykorzystywany w nauce, z powodu źle pojętego dążenia do oszczędzania czasu.
Po prostu wielu osobom często trudno jest pojąć i zaakceptować fakt, że aby zaoszczędzić naprawdę dużo czasu, trzeba najpierw trochę go zainwestować.
Jedną z takich prawidłowości jest efekt początku i końca. Efekt ten, zwykle, nie jest wykorzystywany w nauce, z powodu źle pojętego dążenia do oszczędzania czasu.
Po prostu wielu osobom często trudno jest pojąć i zaakceptować fakt, że aby zaoszczędzić naprawdę dużo czasu, trzeba najpierw trochę go zainwestować.