Treningi

E-treningi

Po treningach

Jesteś tutaj: Strona główna » Artykuły
» Wspomaganie uczenia się
Jest wiele drobnych spraw, które możesz zmienić i ułatwić sobie naukę. Takie zmiany są bardzo łatwe, a dają wartościowe efekty.
Jest również wiele ważnych spraw, których zmiana bardzo wspomaga uczenie się.
O tym wszystkim przeczytasz w artykułach z tego działu.
Jest również wiele ważnych spraw, których zmiana bardzo wspomaga uczenie się.
O tym wszystkim przeczytasz w artykułach z tego działu.
Czekolada
Krzysztof Pietraszek

Czekoladę sprowadzono na dwór hiszpański z Ameryki Południowej jako lekarstwo – stymulant dla mózgu. Współczesne badania stawiają gorzką czekoladę w grupie środków najsilniej i najkorzystniej działających na umysł, koncentrację i sprawność intelektualną.
Trudno w to uwierzyć?...
Trudno w to uwierzyć?...
Sześć sposobów na błyskotliwy umysł
Krzysztof Pietraszek

Coraz częściej szukamy sposobów, by usprawnić naszą pamięć czy myślenie. Niektórzy faszerują się lekami, stymulantami czy narkotykami, licząc na znaczący, doraźny i szybki efekt. Wszechobecna, sugestywna reklama różnych „cudownych środków” sprawiła, że wierzymy, iż coś takiego istnieje.
Jednak, czy warto faszerować się niepewnymi lub niebezpiecznymi środkami? Czy warto, jeśli...
Jednak, czy warto faszerować się niepewnymi lub niebezpiecznymi środkami? Czy warto, jeśli...
Co hamuje uczenie się
Krzysztof Pietraszek

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że często sami i na własne życzenie znacząco ograniczają swój potencjał umysłowy.
Dzieje się tak dlatego, bo szereg czynników które nie zmieniamy, działa jak zaciągnięty hamulec ręczny w samochodzie; jedzie się z trudem mimo, że dodajemy coraz więcej gazu. W takich warunkach jest też gwarancja, że wcześniej czy później będą problemy.
Co może być tym „ręcznym hamulcem” działającym na efektywność pracy intelektualnej i na rozwój mózgu?
Dzieje się tak dlatego, bo szereg czynników które nie zmieniamy, działa jak zaciągnięty hamulec ręczny w samochodzie; jedzie się z trudem mimo, że dodajemy coraz więcej gazu. W takich warunkach jest też gwarancja, że wcześniej czy później będą problemy.
Co może być tym „ręcznym hamulcem” działającym na efektywność pracy intelektualnej i na rozwój mózgu?
Woda dla mózgu!
Krzysztof Pietraszek

Układy naszego ciała są bioelektryczne. To właśnie dzięki przewodzeniu elektrycznemu w naszym układzie nerwowym odbieramy wrażenia zmysłowe, myślimy, uczymy się i jesteśmy aktywni. Natomiast dzięki wodzie możliwe jest w ciele przewodzenie elektryczne oraz utrzymywanie potencjału elektrycznego.
Mnemotechniki
Krzysztof Pietraszek

Mnemotechniki znane są od starożytności.
Historię opisującą początki mnemotechnik zawdzięczamy Cyceronowi, wybitnemu rzymskiemu mówcy i mężowi stanu. Brzmi ona następująco:
W domu bogatego kupca greckiego Skopasa odbywała się uczta. Uczestniczył w niej poeta zwany Symonidesem. Nie był jednym z gości. Jako pierwszy człowiek w znanej nam historii, utrzymywał się z...
Historię opisującą początki mnemotechnik zawdzięczamy Cyceronowi, wybitnemu rzymskiemu mówcy i mężowi stanu. Brzmi ona następująco:
W domu bogatego kupca greckiego Skopasa odbywała się uczta. Uczestniczył w niej poeta zwany Symonidesem. Nie był jednym z gości. Jako pierwszy człowiek w znanej nam historii, utrzymywał się z...
Odżywianie sprzyjące nauce
Krzysztof Pietraszek

Podobno człowiek zjada w ciągu całego życia około 75 ton różnych pokarmów.
Nasz organizm przetwarza ten pokarm bardzo efektywnie. Wyliczono, że gdyby silnik samochodowy był równie efektywny, zużywałby 0,26 litra benzyny na 100 km.
Jednak to, że nasz „organiczny silnik” jest tak efektywny, nie znaczy, że ciało otrzymuje wszystko, co powinno. A zwłaszcza nie oznacza, że mózg dostaje to, co mu służy.
Jakie więc, są tu główne problemy i co należałoby zjadać, by osiągnąć optymalne efekty?
Nasz organizm przetwarza ten pokarm bardzo efektywnie. Wyliczono, że gdyby silnik samochodowy był równie efektywny, zużywałby 0,26 litra benzyny na 100 km.
Jednak to, że nasz „organiczny silnik” jest tak efektywny, nie znaczy, że ciało otrzymuje wszystko, co powinno. A zwłaszcza nie oznacza, że mózg dostaje to, co mu służy.
Jakie więc, są tu główne problemy i co należałoby zjadać, by osiągnąć optymalne efekty?
Witaminka dla mózgu
Krzysztof Pietraszek

Brak niektórych witamin jest dotkliwie odczuwany przez nasz mózg.
Pojawiają się zaburzenia pamięci, kojarzenia i logicznego myślenia.
Które witaminy i w jakim stopniu są ważne dla sprawnego działania umysłu? O tym w artykule.
Pojawiają się zaburzenia pamięci, kojarzenia i logicznego myślenia.
Które witaminy i w jakim stopniu są ważne dla sprawnego działania umysłu? O tym w artykule.
Jak radzić sobie ze stresem
Krzysztof Pietraszek

Jak radzić sobie ze stresem wiedzą wszyscy. Jest mnóstwo rad, metod, technik opisywanych w różnych artykułach, czasopismach, poradnikach. Łatwo jest także znaleźć odpowiednie kursy i szkolenia.
Jednak, gdy pojawia się stres, rady niewiele pomagają. Emocje przybierają na sile i nie myśli się o stosowaniu poznanych wcześniej metod.
Co z tym można zrobić?
Jednak, gdy pojawia się stres, rady niewiele pomagają. Emocje przybierają na sile i nie myśli się o stosowaniu poznanych wcześniej metod.
Co z tym można zrobić?
Ciało i umysł w stresie
Krzysztof Pietraszek

Człowiek jest tak skonstruowany, by mógł wszechstronnie rozwijać się w sprzyjających okolicznościach oraz by mógł przetrwać w niesprzyjających.
Przetrwanie wspomagane jest przez takie procesy, jak reakcja stresowa.
Co to jest reakcja stresowa, jak przebiega, co powoduje i jakie są jej, niekiedy groźne, konsekwencje - o tym w artykule.
Przetrwanie wspomagane jest przez takie procesy, jak reakcja stresowa.
Co to jest reakcja stresowa, jak przebiega, co powoduje i jakie są jej, niekiedy groźne, konsekwencje - o tym w artykule.
Mózg i tlen?
Krzysztof Pietraszek

Człowiek jak samochód – potrzebuje paliwa i tlenu, by móc działać. Podobnie mózg. Dla tego organu głównym paliwem jest glukoza, która musi być „spalona” w obecności tlenu. Jeśli zmniejszymy ilość tlenu...